План-конспект уроку природознавства у з класі Тема уроку: Птахи.
Птахи
3 клас
Вчитель початкових класів
Манько Людмила Анатоліївна
План-конспект
уроку природознавства у з класі
Тема уроку: Птахи.
Мета уроку: Розширювати та поглиблювати знання учнів про тварин; ознайомити з істотними ознаками птахів, вчити виділяти їх серед інших тварин, формувати поняття ,,осілі птахи’’, ,,перелітні птахи’’; коригувати спостережливість, увагу, уміння порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати допитливість, пізнавальний інтерес, дбайливе ставлення до пернатих друзів, бажання піклуватися про них.
Обладнання:інтерактивна дошка, презентації, предметні малюнки, картки.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
-До якого уроку ви приготувалися?
- А під яким девізом ми любимо працювати?
Девіз уроку:
Сьогодні на уроці ми будемо
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати!
II. Хвилинка спостережень.
(Учні називають дату, пору року, розповідають про температуру повітря, стан неба, про зміни в живій та неживій природі)
III. Повторення вивченого матеріалу.
-Яку тему ми зараз вивчаємо?
-До якої природи відносяться тварини?Доведіть.
-На які групи поділяються тварини за істотними ознаками?
-На які групи поділяються тварини за способом життя?
-На які групи поділяються тварини за способом харчування?
2.Перевірка знань з теми ,,Тварини - частина живої природи’’. Робота за картками(тести)
1.Тварини – частина:
|
а)неживої природи;
б)живої природи.
|
2.Людина розводить і використовує у своєму господарстві тварин, які називаються:
|
а)свійськими;
б)дикими;
в)домашніми.
|
3.Тварини, для яких основою є рослинна їжа, називаються:
|
а) травоїдними;
б)хижаками.
|
4.Тварини, що живляться іншими тваринами, називаються:
|
а)хижаками;
б)всеїдними.
|
5.Тварини, які охоче поїдають і рослинну, і тваринну їжу,називаються:
|
а)всеїдними;
б)хижаками.
|
6.Тварини, які самі добувають собі їжу, влаштовують житло, виводять потомство, називаються:
|
а)дикими;
б)свійськими.
|
3. Гра ,,До яких груп належать тварини?’’
На дошці розміщені малюнки тварин: ведмедя, метелика, бджоли, жаби, зозулі, риби, вужа, крокодила, кита, кози та назви їх груп: комахи, звірі, птахи, плазуни, земноводні, риби. Учні повинні відгадати загадку та з’єднати лініями назву тварини із відповідною їй групою.
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни(Ведмідь)
Тіло як у черв’яка,
Вуса наче у жучка.
Крила гарні, кольорові.
Наче квіточки казкові(метелик)
Наче птиця, крила має,
Все літає і співає:
-Я медок вам ношу,
Не чіпайте, бо вкушу.
Так лякає нас мала,
А зовуть її…( бджола)
Що то воно, у воді водиться,
З хвостом родиться,
А як виростає,
Хвіст відпадає (жаба)
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкладає.
А у лісі в холодку,
Все кує, мудруля,
Хто вона? (зозуля)
Пір’ям махає,
Хвостом управляє,
А на повітрі помирає (риба)
Без рук, без ніг по землі повзає(вуж)
Любить спеку він і воду.
Дуже схожий на колоду.
Зачаївся і лежить.
Може носа відкусить
Тим, хто пильність загубив.
Бо на те він…(крокодил)
По суті-звір,а з вигляду-риба.
Вага його до сотні тонн.
Крихта поруч з ним і слон(кит)
Звірята рогаті,
Та ще й бородаті,
Ходять пастись в лози.
Хто вгадайте? (кози)
IY. Вивчення нового матеріалу.
- Мотивація навчальної діяльності. Створення проблемної ситуації.
Вчитель демонструє зображення кажана, метелика, горобця.
-Чим відрізняються птахи від інших тварин?
Вчитель демонструє зображення пінгвіна, півня, шпака.
-Чи усі птахи літають?
-Так хто ж такі птахи? Чим вони відрізняються від інших тварин?
2. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Розв’язання проблемної ситуації. Розповідь учителя.
-Те, що птахи літають, це не головна ознака птахів. Комахи теж уміють літати. Давайте розглянемо тіло птахів. Чим воно вкрито? Чи вкрито тіло тварин іншої групи пір’ям?
Це - головна ознака всіх птахів. Пір’я рятує птаха від спеки і холоду, маскує від ворогів.
- Ознайомлення з презентацією,,Птахи’’( використовую інтерактивну дошку)
В Україні налічується близько 360 видів птахів. Багато з них живуть у лісі. Це сороки, сойки, зозулі, солов’ї. Чимало птахів, зокрема сірі гуси, дикі качки та лебеді, знаходять собі притулок на поверхні водойм. У лісах, біля боліт мешкають сірі журавлі, чаплі. А біля сільських поселень живуть граки, ворони, ластівки.
Тіло, вкрите пір’ям, - істотна ознака птахів.
Живлення птахів
p
Рослиноїдні птахи
Кормом для них є рослини
голуб чиж
Хижі птахи
Живляться іншими тваринами. Мають міцний дзьоб, гострі кігті.
сова орел
Всеїдні птахи
Живляться і рослинами, і тваринами.
синиця горобець
Розмноження птахів
Майже всі птахи будують гнізда. Відклавши яйця, насиджують їх, зігріваючи своїм теплом. Птахи піклуються про своє потомство.
Протягом року життя птахів змінюється в зв’язку з сезонними змінами в природі
Спосіб життя птахів
Перелітні птахи
Перелітні птахи відлітають від місць гніздування на зимівлю за тисячі кілометрів і повертаються до них. Вони мають певні терміни відльоту та прильоту, сталі маршрути перельотів та постійні місця зимівлі.
Основна причина перельотів — відсутність або недостатня кількість корму у місцях гніздування в холодний період року.
5. Фізкультхвилинка.
6. Робота з підручником. Опрацювання статті ,,Птахи.’’
а)Вступна бесіда з учнями.
б) Читання статті учнями.
в) Робота над запитаннями.
7. Презентація ,,Голоси птахів’’(використовую інтерактивну дошку)
8.Гра ,,Так чи ні’’
(Якщо відповідь вірна – плещемо в долоні, якщо невірна – тупаємо ногами)
Вчитель
-Під час гри ,,Так чи ні’’ ми перевіримо, чи зможете ви знайти,,зайву’’ пташку у віршику.
Чи осілі птахи ці:
Сови, галки, горобці,
Синиці, дятли та сороки,
Ще й лелеки довгоногі.
-Яка ж пташка ,,зайва’’? Чому ви так думаєте?(Лелека-перелітний птах, а інші пташки зимують на батьківщині)
В теплі відлетять краї перелітні птахи:
Ластівки, шпаки і гуси,
Сови, чаплі, журавлі
І маленькі солов’ї
-Чому ви вирішили, що сова ,,зайва’’ серед названих птахів?(Сова не перелітний, а осілий птах)
9.Презентація,,Пернаті рекорди: вище, швидше, сильніше.’’ (використовую інтерактивну дошку)
Хто найшвидше літає?
Сапсан(сокіл)- саме так звуть найшвидшого птаха у світі. В Україні водяться в Закарпатті.
Який птах найбільший?
Всі рекорди за масою тіла серед птахів б’ють страуси. Ріст дорослого страуса складає близько 3м, а вага - майже 470 кг.
Хто найшвидше бігає?
І знову тут відзначився страус. Швидкість цього птаха на суші може досягти 72км за год.
Хто найдовше живе?
Дожити до 80 років, хоч і в неволі, - це вам не жарти. Встановити такий рекорд вдалося великому жовтохохлому какаду.
Хто найвище літає?
Рекорд на найвищий політ встановив гриф Рюппеля. Цей птах такий відчайдуха, що якось навіть зіткнувся з літаком на висоті цілих 11000м. Оце так загартування, адже там, високо в небі , панує справжня холоднеча.
А хто найбалакучіший?
Словниковий запас сірого папуги(жако) дорівнює 800слів. Спробуйте так навчити свого домашнього улюбленця! Саме жако і володіє титулом ,,найбалакучіший птах’’.
Хто найглибше ниряє?
Рекордсмен з ниряння в глибину – імператорський пінгвін. Йому вдається зануритися в воду на глибину до 540м.
Яка пташка найменша?
На роль найменшої в світі пташки, як ніхто, підходить бджолиний колібрі. Цей красень настільки маленький, що його вага не перевищує 2г, а ріст – 6см.
Який літаючий птах найважчий?
Неймовірно, дрохва масою 18-19кг спокійнісінько злітає в небо. Саме вона і утримує рекорд з ваги, яку можна підняти в небо на власних
крилах.
Найшвидший плавець.
Папуаський пінгвін вміє плавати зі швидкістю до 36км за годину. Спробуй наздожени цього розкішного красеня, пливучи крижаною водою Антарктиди.
У кого найбільший розмах крил?
Рекордсменом за розмірами крил вчені називають мандрівного альбатроса. Розмах крил цього птаха досягає 36м.
Хто далі всіх мігрує?
За 30 років свого життя полярна крячка пролітає 24мільйони кілометрів. Лише в один кінець пташка мігрує на відстань до 40 тисяч кілометрів.
10.Бесіда ,,Обережно, життя’’.
Вчитель.
Птахи - голос наших лісів, полів, гір і пустель. Птахи - діти повітря, підкорювачі повітряного океану. Вони можуть підніматися вище хмар, перелітати через пустелі й моря.
Птахи - наші помічники, захисники наших лісів, полів, городів від шкідників. Кожна людина повинна охороняти птахів.
Послухайте одну мудрість.
Давно-давно жив на світі мудрець. Серед людей не було йому рівних за розумом і розсудливістю. Але одного разу хлопець вирішив перехитрити мудреця. Піймав пташку, сховав за спину і спитав старця:,,Живий чи мертвий птах у мене?’’Варто було сказати мудрецю ,,живий’’, як хлопець обезголовлював птаха, а якщо мудрець відповість ,,мертвий’’ – тут же випустить його на волю. Тільки на секунду задумався мудрець. А потім сказав просто: ,,Птах у твоїх руках…’’. Це дуже давня легенда. З незапам’ятних часів, через усю історію пронесла людина любов до природи, доброту до всього живого, що робило її життя красивим. Це почуття треба берегти, завжди про нього пам’ятати. І перш, ніж що-небудь зробити, замахнутись на щось, варто згадати слова,, Обережно, життя!’’
Y. Підсумок уроку.
-Діти, що нового ви дізнались на уроці?
-Які істотні ознаки птахів?
Коментарі
Дописати коментар