Урок читання (4 клас) Розділ. Літературні казки. Тема: М. Слабошпицький «Хлопчик Валь».
Урок читання (4 клас)
Розділ. Літературні казки.
Тема: М. Слабошпицький «Хлопчик Валь».
Мета: Удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами, виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити стежити за логікою описуваних подій, орієнтуватися у структурі тексту. Розвивати читацькі навички, збагачувати словник учнів, формувати оцінні судження. Виховувати любов до братів наших менших.
Обладнання. Таблиці, схеми, дерева, грибочки, портрет М. Слабошпицького, мікрофон, картки, малюнки собак, прислів’я., картки самооцінювання.
Тип уроку: урок – діалог.
Епіграф. Добро роби, добре й тобі буде.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання до гостей.
Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви як і я раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.
- Добрий день вам!
- Добрий день нам!
- Добрий день усім!
Поглянемо один на одного. Посміхнемося. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях і розпочнемо наш урок. Спочатку сідає краса, а потім сила.
2. Автотренінг.
- Тепер згадаємо наш автотренінг:
Я - учень,
Я ходжу до школи,
Мене навчають вчитись,
Я хочу все знати.
3. Реклама уроку.
- Ми будемо уважні, активні, творчі.
- Урок буде цікавий, продуктивний, творчий.
Запрошую вас до роботи. Поясніть епіграф.
Добро роби, добре й тобі буде.
ІІ. Етап покладання мети.
Вправа «Очікування».
(Діти говорять слова-очікування, прикріплюючи грибочки).
- Я очікую…
- Ось таку картину осені створили ваші очікування. Які красиві гриби! У пору листопада я також знайшла грибочка, дивного і казкового, і теж хочу висловити свої очікування. Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно і красиво висловлювати свої думки, будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, вчитися дружнім стосункам, будете активними, творчими, старанними.
ІІІ. Мовна розминка.
1. Гра «Відновіть слова». Скласти із них речення.
Ц. др.г в.рн.й с.б.к. л.д.н.
2. Гра «Знайди зайве слово».
- Собака, кіт, вовк, кінь, корова. (Яка частина мови? Яке питання поставимо?)
- Вчитель, лікують, працює, стрибають, доглядаємо. ( Яка частина мови?)
- Добрий, щирий, байдужий, милосердний, відповідальний. ( Яка частина мови?)
3. Читання гнізд споріднених слів:
добро друг
добрий друзі
доброта дружити
добріший дружній
добродушний дружелюбний
- Як називаються ці слова?
- Який корінь?
- Які із слів ховають у собі по два? (Добро+душа, дружити+любить).
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Загадка.
Собою не птиця, співати – не співа,
А хто до хазяїна йде, знати дає.
(Собака).
2. Створення асоціативного куща.
тварина друг людини
Собака помічник
Сторож живе у господаря
V. Повідомлення теми уроку.
- Діти, ми продовжуємо сьогодні вивчення розділу. Давайте пригадаємо, яка його назва?
- Ми будемо працювати над казкою М. Слабошпицького «Хлопчик Валь».
- Чи знайомились ми вже із творчістю Михайла Слабошпицького?
- Що читали?
VІ. Розповідь про письменника.
Працює довідкове бюро. (Ви готували повідомлення про письменника)
- Будь ласка, знавець №1
Михайло Федотович Слабошпицький народився 28 липня 1946, у селі Мар'янівка, Черкаської області . Михайло Слабошпицький – сучасний український прозаїк, критик, літературознавець, публіцист, директор ради Міжнародного конкурсу з української мови імені П. Яцика, ведучий радіопрограм, громадський діяч. Він є автором майже сорока книжок, лауреатом дванадцятьох літературних премій, його твори перекладено російською, білоруською, литовською, естонською, англійською, французькою, німецькою, чеською, словацькою мовами.
Закінчив факультет журналістики Київського університету, працював кореспондентом.
Від 2006 року секретар ради Національної спілки письменників України.
Автор понад двох десятків книжок для дітей та юнацтва, прози, публіцистики й літературної критики.
Відзнаки:
Лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка (2005).
Лауреат Літературної премії імені Лесі Українки (1993).
Лауреат літературно-мистецької премії імені Олександра Білецького (1979)
Лауреат літературної премії імені Олени Пчілки
Лауреат літературної премії імені Братів Лепких (1998)
Лауреат літературної премії "Берег надії” ім. Василя Симоненка (1999)
Лауреат літературної премії "Звук павутинки” ім. Віктора Близнеця (2001)
Лауреат літературної премії ім. Михайла Коцюбинського (2003)
Лауреат премії імені Івана Багряного (2007)
VІІ. Опрацювання казки М. Слабошпицького «Хлопчик Валь».
1.Передбачення за заголовком.
- Поміркуйте, про що може йти мова у цій казці?
2. Словникова робота.
- У казці зустрінуться такі слова:
а) вправа на розширення поля читання:
Ва ль
Рай дуга
Від тоді
Тер пець
Крив дник
Само тній
Замші лий
б) читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом:
заповітніше
най ста ріший
доб
кращий
3. Первинне ознайомлення із твором.
- Відкрийте сторінку 96. Читаємо комбінованим способом. Читаю я, задаю вам швидкість. Далі ви.
4. Перевірка первинного сприймання.
- Сподобалась казка?
- Назвіть дійових осіб?
- Яке найзаповітніше бажання було у хлопчика?
- Кого зустрів хлопчик у лісі?
- Чому собака жив самотньо у лісі?
- Як склалися відносини між Валем і собакою?
VІІІ. Фізкультхвилинка.
5. Вибіркове читання.
- Що хлопчик знав про собак?
- Як Гном пояснив, для чого він живе?
- Прочитайте розповідь Гнома про собаку, який самотньо живе у лісі?
- Що Гном розповів собаці про хлопчика?
- Прочитайте, як стали жити Валь і собака?
6. Гра «Естафета».
Складання учнями запитань до змісту казки, відповіді на них.
7. Творча лабораторія.
- Працюємо у парах. Не забувайте правила роботи у парах. На дошці записую слова, ви складаєте характеристику:
Хлопчик Валь Гном-чарівник Собака
- маленький - найстаріший - самотній
- сіроокий - найдобріший - великий
- любить читати - знає людську мову, - волохатий
- добрий мову рослин і тварин - розумний
- чемний - розумний - відданий друг
- має добре серце - доброзичливий
- живе, щоб виконувати
бажання
- Хто з дійових осіб вам сподобався найбільше? За що?
- Чи є у казці негативна дійова особа? (Тільки згадка про жорстокого хлопчика).
8. Визначення головної думки казки.
9. Працює довідкове бюро.
(Виставка малюнків собак).
-У нас працюють знавці у довідковому бюро. Вони підготували цікаву інформацію про собак.
Тема: М. Слабошпицький «Хлопчик Валь».
Мета: Удосконалювати техніку читання прозових творів, насичених діалогами, виробляти навички чіткої й виразної вимови; вчити стежити за логікою описуваних подій, орієнтуватися у структурі тексту. Розвивати читацькі навички, збагачувати словник учнів, формувати оцінні судження. Виховувати любов до братів наших менших.
Обладнання. Таблиці, схеми, дерева, грибочки, портрет М. Слабошпицького, мікрофон, картки, малюнки собак, прислів’я., картки самооцінювання.
Тип уроку: урок – діалог.
Епіграф. Добро роби, добре й тобі буде.
Хід уроку
І. Організаційний момент
1. Привітання до гостей.
Діти, в народі кажуть, що добрий гість – дому радість. Сподіваюсь, що ви як і я раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.
- Добрий день вам!
- Добрий день нам!
- Добрий день усім!
Поглянемо один на одного. Посміхнемося. Із цих промінчиків добра, що заіскрилися на ваших обличчях і розпочнемо наш урок. Спочатку сідає краса, а потім сила.
2. Автотренінг.
- Тепер згадаємо наш автотренінг:
Я - учень,
Я ходжу до школи,
Мене навчають вчитись,
Я хочу все знати.
3. Реклама уроку.
- Ми будемо уважні, активні, творчі.
- Урок буде цікавий, продуктивний, творчий.
Запрошую вас до роботи. Поясніть епіграф.
Добро роби, добре й тобі буде.
ІІ. Етап покладання мети.
Вправа «Очікування».
(Діти говорять слова-очікування, прикріплюючи грибочки).
- Я очікую…
- Ось таку картину осені створили ваші очікування. Які красиві гриби! У пору листопада я також знайшла грибочка, дивного і казкового, і теж хочу висловити свої очікування. Сподіваюсь, що ви будете правильно, точно і красиво висловлювати свої думки, будете злагоджено працювати в групах, робити висновки, вчитися дружнім стосункам, будете активними, творчими, старанними.
ІІІ. Мовна розминка.
1. Гра «Відновіть слова». Скласти із них речення.
Ц. др.г в.рн.й с.б.к. л.д.н.
2. Гра «Знайди зайве слово».
- Собака, кіт, вовк, кінь, корова. (Яка частина мови? Яке питання поставимо?)
- Вчитель, лікують, працює, стрибають, доглядаємо. ( Яка частина мови?)
- Добрий, щирий, байдужий, милосердний, відповідальний. ( Яка частина мови?)
3. Читання гнізд споріднених слів:
добро друг
добрий друзі
доброта дружити
добріший дружній
добродушний дружелюбний
- Як називаються ці слова?
- Який корінь?
- Які із слів ховають у собі по два? (Добро+душа, дружити+любить).
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1. Загадка.
Собою не птиця, співати – не співа,
А хто до хазяїна йде, знати дає.
(Собака).
2. Створення асоціативного куща.
тварина друг людини
Собака помічник
Сторож живе у господаря
V. Повідомлення теми уроку.
- Діти, ми продовжуємо сьогодні вивчення розділу. Давайте пригадаємо, яка його назва?
- Ми будемо працювати над казкою М. Слабошпицького «Хлопчик Валь».
- Чи знайомились ми вже із творчістю Михайла Слабошпицького?
- Що читали?
VІ. Розповідь про письменника.
Працює довідкове бюро. (Ви готували повідомлення про письменника)
- Будь ласка, знавець №1
Михайло Федотович Слабошпицький народився 28 липня 1946, у селі Мар'янівка, Черкаської області . Михайло Слабошпицький – сучасний український прозаїк, критик, літературознавець, публіцист, директор ради Міжнародного конкурсу з української мови імені П. Яцика, ведучий радіопрограм, громадський діяч. Він є автором майже сорока книжок, лауреатом дванадцятьох літературних премій, його твори перекладено російською, білоруською, литовською, естонською, англійською, французькою, німецькою, чеською, словацькою мовами.
Закінчив факультет журналістики Київського університету, працював кореспондентом.
Від 2006 року секретар ради Національної спілки письменників України.
Автор понад двох десятків книжок для дітей та юнацтва, прози, публіцистики й літературної критики.
Відзнаки:
Лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка (2005).
Лауреат Літературної премії імені Лесі Українки (1993).
Лауреат літературно-мистецької премії імені Олександра Білецького (1979)
Лауреат літературної премії імені Олени Пчілки
Лауреат літературної премії імені Братів Лепких (1998)
Лауреат літературної премії "Берег надії” ім. Василя Симоненка (1999)
Лауреат літературної премії "Звук павутинки” ім. Віктора Близнеця (2001)
Лауреат літературної премії ім. Михайла Коцюбинського (2003)
Лауреат премії імені Івана Багряного (2007)
VІІ. Опрацювання казки М. Слабошпицького «Хлопчик Валь».
1.Передбачення за заголовком.
- Поміркуйте, про що може йти мова у цій казці?
2. Словникова робота.
- У казці зустрінуться такі слова:
а) вправа на розширення поля читання:
Ва ль
Рай дуга
Від тоді
Тер пець
Крив дник
Само тній
Замші лий
б) читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом:
заповітніше
най ста ріший
доб
кращий
3. Первинне ознайомлення із твором.
- Відкрийте сторінку 96. Читаємо комбінованим способом. Читаю я, задаю вам швидкість. Далі ви.
4. Перевірка первинного сприймання.
- Сподобалась казка?
- Назвіть дійових осіб?
- Яке найзаповітніше бажання було у хлопчика?
- Кого зустрів хлопчик у лісі?
- Чому собака жив самотньо у лісі?
- Як склалися відносини між Валем і собакою?
VІІІ. Фізкультхвилинка.
5. Вибіркове читання.
- Що хлопчик знав про собак?
- Як Гном пояснив, для чого він живе?
- Прочитайте розповідь Гнома про собаку, який самотньо живе у лісі?
- Що Гном розповів собаці про хлопчика?
- Прочитайте, як стали жити Валь і собака?
6. Гра «Естафета».
Складання учнями запитань до змісту казки, відповіді на них.
7. Творча лабораторія.
- Працюємо у парах. Не забувайте правила роботи у парах. На дошці записую слова, ви складаєте характеристику:
Хлопчик Валь Гном-чарівник Собака
- маленький - найстаріший - самотній
- сіроокий - найдобріший - великий
- любить читати - знає людську мову, - волохатий
- добрий мову рослин і тварин - розумний
- чемний - розумний - відданий друг
- має добре серце - доброзичливий
- живе, щоб виконувати
бажання
- Хто з дійових осіб вам сподобався найбільше? За що?
- Чи є у казці негативна дійова особа? (Тільки згадка про жорстокого хлопчика).
8. Визначення головної думки казки.
9. Працює довідкове бюро.
(Виставка малюнків собак).
-У нас працюють знавці у довідковому бюро. Вони підготували цікаву інформацію про собак.
Собака була першою одомашненою твариною, одомашнення якої сталося більше 10 тис. років назад. У наш час існує сотні порід собак. Першим одомашненим виглядом тварин були вовки, що стали собаками.
У собак 42 зуби. Шість пар гострих різців спереду. Дві пари великих іклів. Інші зуби – корінні. Різці і ікла собаці особливо необхідні: ними він кусає і розриває їжу.
Собаці потрібен язик для того щоб направляти їжу в горло, для вилизування шерсті і для регулювання температури. При перегріві тіла собака висовує язик і охолоджується. А ось потіють собаки через подушечки на лапах, через шкіру піт виділяється мало.
Встановлено, що собаки чують звуки частотою до 35 кГц. Для порівняння: верхня межа слуху людини – 20 кГц.
Людина і собака мають 97% спільного в будові генів. Цілком природно, що ми добре ставимося до своїх близьких родичів.
Мозок собаки важить 100 г, кішки – 32 г.
Зазвичай собака дрібних або середніх розмірів живе 15 років. Великі собаки живуть близько 10 років.
Собаки вміють сміятися. Їх сміх – це пирхання, що повторюється.
У собак 42 зуби. Шість пар гострих різців спереду. Дві пари великих іклів. Інші зуби – корінні. Різці і ікла собаці особливо необхідні: ними він кусає і розриває їжу.
Собаці потрібен язик для того щоб направляти їжу в горло, для вилизування шерсті і для регулювання температури. При перегріві тіла собака висовує язик і охолоджується. А ось потіють собаки через подушечки на лапах, через шкіру піт виділяється мало.
Встановлено, що собаки чують звуки частотою до 35 кГц. Для порівняння: верхня межа слуху людини – 20 кГц.
Людина і собака мають 97% спільного в будові генів. Цілком природно, що ми добре ставимося до своїх близьких родичів.
Мозок собаки важить 100 г, кішки – 32 г.
Зазвичай собака дрібних або середніх розмірів живе 15 років. Великі собаки живуть близько 10 років.
Собаки вміють сміятися. Їх сміх – це пирхання, що повторюється.
Кожну годину в одних лише США народжується близько 12 500 щенят.
Англійський мастіфф і сенбернар є найбільшими породами собак. Найважчим мастіффом був пес по кличці Зорба (1989), вага якого складала 155.6 кг, а найбільшою породою ймовірно є ірландський вовкодав, один з представників цієї породи мав довжину порядку 80см в загривку.
Англійський мастіфф і сенбернар є найбільшими породами собак. Найважчим мастіффом був пес по кличці Зорба (1989), вага якого складала 155.6 кг, а найбільшою породою ймовірно є ірландський вовкодав, один з представників цієї породи мав довжину порядку 80см в загривку.
Данський дог по кличці Гібсон у віці трьох років отримав титул найвищого собаки у світі. Його розмір у вертикальному положенні досягав 2 метрів 10 см.
Йоркширський тер'єр в 1944 названий найменшим собакою, його вага дорівнювала 113 грам.
Один мудрий чоловік якось сказав: «Якщо у вас є Йоркширський Тер'єр, то ви повертаєтеся не в будинок, а ДОДОМУ».
Лайка вважається першим собакою запущеним в космос. Запуск був здійснений на радянському супутнику "Супутник 2" в 1957 році.
10. Робота в групах.
1 група. Скласти сенкан до слова собака.
2 група. Скласти сенкан до слова хлопчик.
3 група. Зачитати ті прислів’я, які стосуються нашого уроку.
- Справжнього друга за гроші не купити.
- Найбільше багатство – здоров’я.
- Світ не без добрих людей.
- Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
- Хто людей питає, той і розум має.
- Добро роби, добро й тобі буде.
- Добре ім'я краще багатства.
11. Презентація роботи в групах.
- Презентувати роботу буду я.
ІХ. Підсумок уроку.
1. Гра «Мікрофон».
- Урок добігає кінця.
- Чи сподобався вам урок?
- Що найбільше сподобалось?
- На кого хотіли б бути схожими?
- Чи виправдалися ваші очікування?
- Хочу сказати, що мої очікування теж виправдалися. Я вдячна вам за продуктивну працю. Ми багато встигли зробити на уроці завдяки вашій старанності.
2. Оцінювання.
- Оцініть свої знання (по сходинках).
Х. Домашнє завдання.
С. 96 – 99 читати в особах, розказувати.
10. Робота в групах.
1 група. Скласти сенкан до слова собака.
2 група. Скласти сенкан до слова хлопчик.
3 група. Зачитати ті прислів’я, які стосуються нашого уроку.
- Справжнього друга за гроші не купити.
- Найбільше багатство – здоров’я.
- Світ не без добрих людей.
- Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
- Хто людей питає, той і розум має.
- Добро роби, добро й тобі буде.
- Добре ім'я краще багатства.
11. Презентація роботи в групах.
- Презентувати роботу буду я.
ІХ. Підсумок уроку.
1. Гра «Мікрофон».
- Урок добігає кінця.
- Чи сподобався вам урок?
- Що найбільше сподобалось?
- На кого хотіли б бути схожими?
- Чи виправдалися ваші очікування?
- Хочу сказати, що мої очікування теж виправдалися. Я вдячна вам за продуктивну працю. Ми багато встигли зробити на уроці завдяки вашій старанності.
2. Оцінювання.
- Оцініть свої знання (по сходинках).
Х. Домашнє завдання.
С. 96 – 99 читати в особах, розказувати.
Коментарі
Дописати коментар